Cum deformează Instagram percepția tinerelor despre frumusețe

de: Alexandru Puiu
15 08. 2018

Instagram este subiectul unui nou scandal referitor la impactul negativ pe care îl are asupra imagini de sine al tinerelor prin reclame personalizate.

După trei poze sau clipuri pe Instagram de la persoane pe care le urmărești, te confrunți imediat cu o reclamă. Practic, cam 25% din tot conținutul pe care îl consumi pe îndrăgita rețea de socializare este cu caracter publicitar și îți este perindat prin fața ochilor în speranța de a-ți vinde ceva.

Pentru ca rata de succes a reclamelor să fie mai mare, reclamele îți sunt personalizate în funcție de particularități și afinități care te definesc. Vârsta ta și locația în care te afli reprezintă doar două puncte pe un grafic de câteva sute de criterii. Problema cu acest mecanism este că poate fi exploatat pentru a servi reclame nepotrivite celor mai tineri și mai influențabili dintre noi.

Un studiu recent a ajuns la concluzia că persoanele de sex feminin sub 25 de ani se confruntă deseori cu reclame la Facetune, o aplicație care promovează ideea de selfie perfect prin editarea fotografiilor tale cu o serie de filtre și unelte. Cea mai mică imperfecțiune a pielii poate fi îndepărtată pentru ca tu să ajungi online la ”cea mai bună versiune” a ta.

În contextul în care media de vârstă a celor care ajung să apeleze la operații estetice a scăzut din ce în ce mai mult în ultimii ani, promovarea Facetune de către Instagram este considerată ca fiind ofensatoare. Alimentează natura oamenilor de a vâna un aspect vizual nerealist.

Această sesizare la adresa practicilor publicitare ale Instagram vine la scurt timp după un studiu al International Journal of Eating Disorders. În urma unei analize elaborate, publicația științifică a identificat o corelație clară între persoanele care își manipulează fotografiile de pe rețelele de socializare și probleme de sănătate derivate dintr-o percepție slabă de sine. Diverse afecțiuni legate de alimentație au fost de asemenea trecute pe listă.

În final, aceasta este doar cea mai recentă dovadă a faptului că selfie-urile de pe Instagram nu fac decât să te convingă că nu arăți bine, alimentând simptome clare de depresie.